top of page
חיפוש

ב 17.3.2020 הועלה פרק 74 של הפודקאסט שלנו כשכותרתו "בלי פניקה", בפרק ניבאנו מספר נבואות והמלצנו מספר המלצות:

  • היזהרו ממומחים.

  • הסגר יימשך מספר שבועות בלבד.

  • ישראל מתנהלת באופן חכם.

  • הקשבה להוראות משרד הבריאות זאת הדרך היחידה לשטח את הגרף.

  • זה הזמן לבנות מותג.

  • המצב לא יהיה גרוע כמו התחזיות.

  • המצב הכלכלי ביום שאחרי יהיה טוב יותר ממה שחושבים.

  • לתקשורת תפקיד גדול בהיסטריה הנוכחית.

  • רוצים לשמוע את הפרק המלא: היכנסו


העולם שאחרי הקורונה
העולם שאחרי הקורונה

חודש אחרי הפרק ההוא, אנחנו עומדים עם מעל ל 12,000 נשאים וכ 150 מתים, רובם מבוגרים עם מחלות רקע, שנדבקו בין השאר בבתי אבות ומוסדות גריאטריים. התקשורת ממשיכה לזרוע פניקה, ולצערנו לנסות לצבוע את הכל בשחור, לייצר ייאוש ובלבול, והחמור מכל, לנסות לייצר כותרות על חשבון מלחמות אזרחים.

אנחנו כאן כדי לומר לכם קודם כל, תתעלמו מכל הרעש

זה לא שלא יהיה קשה ומאתגר, זה לא שאנשים לא ייפגעו והעולם יחזור למה שהיה, אבל המצב טוב בהרבה ממה שמנסים לצייר לנו, בדקות הקרובות נשתדל לתת לכם תובנות מעשיות שיעזרו לכם להבין מה ההזדמנויות, מה מחכה לנו בחודשים הקרובים, ואיך להתמודד עם משבר עולמי שעצר 93% מהעולם.


עשרות מיליונים לא ימותו, אלפים לא יתאבדו, והמיתון יהיה פחות קשה ממה שמספרים לכם.

המגיפה הספרדית שלא היתה

בתחילת המשבר ניסו להשוות את המצב ל"מגיפה הספרדית" שהרגה עשרות מיליונים סביב העולם. העולם ב 2020 אינו אותו עולם של 1919, האינטרנט עוזר לנו לקבל מידע מהר יותר, ותוך מספר ימים כבר כל העולם ידע על "ריחוק חברתי" ושטיפת ידיים עם סבון. גם במקומות שבהם לא הוכרז על סגר, כמו שבדיה למשל, אנשים רבים ביצעו סגר עצמי והתחילו לעבוד יותר מהבית, ולהימנע ממקומות הומי אדם.

טכנולוגיה

הטכנולוגיה מאפשרת לרופאים להשתמש בכלי AI ואפליקציות ניטור, לנתח מגמות ולייצר מסקנות שייעזרו למדינות לשתף פעולה ביצירת פתרונות בזמן קצר יחסית. בטכנולוגיה מסייעת לעסקים להמשיך לתפקד, למשרדים ממשלתיים להמשיך לתת שירות, למפעלים לייצר מכונות הנשמה בתוך שבועות, לאזרחים לשמור על קשר אחד עם השני ולהמשיך ליהנות מבידור ותרבות למרות הסגר.

שפע

העולם שלנו, למרות זעקות השבר של גופים אינטרסנטים, הוא עולם של שפע, המגיפה לא הביאה איתה רעב, ואפילו לא מחסור בבגדים אייפונים או תוכן בידורי המוזרם ישירות למכשיר הקרוב לידכם. אפילו במדינות עולם שלישי, יש עמותות וטכנולוגיות המאפשרות רפואה ומזון, העני של 1919 שהיה מת מרעב, כמעט ולא נמצא ב 2020, ההיסטריה קיימת יותר בדמיון מאשר במציאות. רוב המדינות מייצרות סוג של תמיכה באזרחים ובעסקים, והאנושות מתקנת ויוצרת איזון אותו נראה בחודשים הקרובים, כסף יעבור ממצב זרימה למצב זרימה, ממקום למקום, החדשנות תביא רעיונות חדשים, ומפוטרי קורונה ואנשי החל"ת, יגלו את הדבר הכי חשוב שעלינו להבין מהמשבר הנוכחי...


הקורונה לא יצרה משבר היא רק חשפה אותו

עסקים ייסגרו ויפשטו רגל

רשתות אופנה ומסעדות, מרכזי תרבות ובידור ייפגעו ראשונים. עסקים ותעשיות שהיו נעלמים בעוד 6 שנים יעלמו בחודשים הקרובים, ומי שלא יעלם פשוט ישנה טקטיקה, המגיפה תכריח אותם להבין את מה שסירבו להבין, מה שהם מציעים ללקוחות שלהם הופך להיות לא רלוונטי. בני אדם גילו שהם יכולים להסתדר עם פחות בגדים ופחות בתי קפה ופחות קניונים, אנשים שסירבו להשתמש באינטרנט "המפחיד", יגלו שהשד לא נורא כל כך. מוסדות ממשלתיים מתייעלים ואנחנו נקבל יותר שירותים און ליין ופחות תורים, ויהיה קשה לחזור אחורה...


חשוב להבין, האוף ליין לא ייעלם, הזום לא ישתלט על חיינו.

הזום לא יישנה את העולם

מערכת החינוך הווירטואלית עדיין לא שם, התלמידים עדיין זקוקים לכיתות לחברים ומשמעת, השיעורים במסך אינם יעילים מספיק ואינם מחליפים את המסגרת. פגישות עסקיות מסוימות יכולות להתקיים בזום, עדיין לא ב 100 אחוז, אנשים עדיין זקוקים לחוויות המפגש, להופעות להצגות לסרטים לטיולים, אבל פחות. לדעתי, בחודש האחרון רבים גילו שניתן לחיות עם פחות ועדיין ליהנות, וזה ישפיע על הדרך בה אנו מבזבזים את כספינו. רבים גילו את הכיף במינוס הקטן לאחר שההוצאות קטנו, פחות שופינג משאיר לנו רזרבות שמשמעותן, פחות צורך בשעות עבודה כדי לממן את ההוצאות שעכשיו נראות מיותרות, הקניות הופכות להיות יעילות יותר.


בני אדם ייראו באופן שונה את חייהם

האם אנחנו חיים נכון? אנו נבין את השאלה עם החזרה לשיגרה, המשבר חשף רבים לחשוב טוב על החיים שהם מנהלים, על הזוגיות המשפחה והעבודה. רבים מאיתנו קיבלו מראה מול הפנים אותה הם לא יכולים לשכוח, והחזרה לשיגרה תעמיד אותנו במבחן ההשוואה, ממה נהנינו בימי הסגר, מה אנחנו רוצים לתקן? בני אדם ישנו את ההתנהלות הכלכלית, את בני הזוג, את אורח חייהם, הדבר היפה במשבר, שהוא מוריד את רמות הבולשיט ומכניס פרופורציות. פתאום אנחנו רואים מאוד ברור את המציאות, ויהיה קשה לרבים לזור למה שהיה פעם.


אף אחד לא באמת יודע

החודשים הקרובים יגלו לנו האם בני אדם השתנו, לא המומחים לא הכלכלנים ולא הדוקטורים יודעים באמת מה מצפה לנו, בני אדם הינם יצורים ריגשיים, ושום מערכת AI לא יודעת לפענח באמת מה הם יעשו. מה שאנחנו עושים כאן זה ניסיון להפעיל אינטלגנציה רגשית, עם הרבה תחושת בטן שאולי תביא אותנו ליכולת להגיע לשאלה הגדולה מכולם, אז מה אנחנו צריכים לעשות?


אז תכל'ס, איך העסק שלי ישרוד את השנה הקרובה ומעבר?

עסקים בעולם שאחרי הקורונה
עסקים בעולם שאחרי הקורונה

מיתוג מיתוג מיתוג

אם אתם מקשיבים לפודקאסט המנגל, אתם יודעים שאנחנו שמים דגש על דבר אחד עיקרי וזה בניית מותג. מי שלא בנה מוניטין, רגש מחויבות, וקשר ברור בין המוניטין של העסק ובין התעשייה בה אתם פועלים, יחווה קושי גדול בזמנים קשים. בזמן משבר, בני אדם מתייחסים פחות למכירות ויותר מתחברים לביטחון שמותג מייצר, כשהלקוח שלכם זקוק לשירות או מוצר, הוא יפנה קודם כל למה שהוא מעריך ואוהב. מתיקון מכונת כביסה, להמבורגר, למסך טלוויזיה חדש, הלקוח שלכם יחפש פחות את הלא מוכר, אלא יפנה למה שהוא מכיר ומאמין שממנו יקבל את התוצאה המספקת ביותר, מניסיון. אם הזנחתם את תהליך המיתוג עד עכשיו, זה הזמן לעשות זאת ומהר: תשאלו את עצמכם למה אתם עושים מה שאתם עושים. תשאלו את עצמכם למי אתם פונים. תשאלו את עצמכם מה המוצר שמתאים לכם ולמי שאתם פונים.


תהיו ברורים מאוד בערכים של העסק שלכם, בשירות הלקוחות שלכם, במקצועיות שאתם משדרים און ליין, תספקו המון ערך ופחות מכירות: סרטוני וידאו פשוטים אשר מספקים ידע ללקוחות הפוטנציאלים, גלו את כל הסודות וכל מה שאתם יודעים שהלקוח שלכם שואל את עצמו ולא תמיד מקבל תשובה. אם אתם יכולים לעלות לשידור חי, אפילו בפני 5 אנשים, אם אתם יכולים לבנות מדריך קצר או לתת טיפים, מה שאתם יודעים שיעזור מאוד לאנשים שמתעניינים במה שאתם עושים, תנו.


תדאגו לשאול את עצמכם ואת הלקוחות הפוטנציאלים "איך אפשר לסייע לכם" בלי לחפש איך למכור ולדחוף את האג'נדה שלכם, אלא באמת ובתמים לעזור. תשתדלו להעזר באנשי מקצוע לגרפיקה לאתר, כדי שהדברים ייראו הכי טוב שאתם יכולים להרשות לעצמכם, בלי לסכן כסף שאין לכם, אבל איך שאתם נראים ישנה לתת המודע של הלקוח שלכם בתהליך הבחירה בכם כספק. הלקוחות הפוטנציאלים שלכם חייבים להבין מה אתם עושים אחרת, ולהבין שאתם מחויבים לזה, אל תבטיחו מה שאתם לא יכולים לקיים, תהיו אמינים ואמיתיים, אולי תפסידו לקוחות ככה אבל תבנו מוניטין וזה מה שקובע.


און ליין

אם עד עכשיו הכל קרה באון ליין, זה הולך להיות רק הרבה הרבה יותר. אם אין לכם אתר או גוגל עסקים או דף פייסבוק, אז מהר מהר טפלו בזה, WIX מאפשרת לכם בכמה ימים להעלות אתר, בעזרת ידע טכנולוגי מינימלי, וצפייה בסרטונים ביוטיוב אתם יכולים לעשות את זה, אפילו חנות און ליין זאת לא מטלה בלתי אפשרית למי שמוכן ללמוד קצת. פלטפורמה כמו פייבר עוזרת לכם למצוא פרילנסרים בעולם וגם בישראל, שיעזרו לכם עם כל דבר מטלה קריאטיבית, גרפיקות לוגואים וכו'. אם אתם חנות, אתם חייבים לשים את החנות און ליין, לא משנה מה אתם מוכרים, אתם חייבים לשים את העסק שלכם בתוך אתר אינטרנט, עם קנייה און ליין ומשלוחים. משלוחים, אם יש לכם עובדים שיכולים לבצע משלוח, אם יש לכם משפחה או חברים בחל"ת, או אם אתם בונים אתר וויקס תבדקו את FETCHY סטרטאפ ישראלי חדש שמתחבר לאתר וויקס שלכם ומספק פתרון משלוחים אוטומטי. חשוב מאוד לדעת שחוויית המשתמש באתר חייבת להיות פשוטה במינימום חיכוך, הפרטים חייבים להיות ברורים והתהליך חייב להיות ברור, תהליך קבלת המשלוח הזמנים, שירות הלקוחות חייבים להיות פשוטים וברורים.


התנהלות כלכלית

כולם מתלוננים שהמדינה לא עוזרת, זה הזמן להבין שהאחריות על הכתפיים שלכם! אם אתם עסק שחי על מעט רווח, אתם לא תשרדו, אם אתם לא שולטים על הדוחות על ההוצאות וההכנסות, אתם לא תשרדו!!! יכול היות שזה הזמן להעלות מחירים ולחתוך או לייעל, ייתכן והרבה מהמוצרים שלכם תופסים מקום ואבק ולא נמכרים, יכול להיות שהמוצרים שאתם אוהבים לא ממש מעניינים את הלקוחות שלכם, מה שהמשבר הזה עושה לעסקים זה ניפוץ דמיונות. עכשיו הדברים שלא עובדים כי הלקוחות שלכם לא רוצים אותם, מאוד ברורים, ואם לא תתייחסו למציאות שום הלוואה בערבות מדינה לא תעזור לכם.


הלקוחות שלכם רוצים את מה שהם צריכים באמת, ולא יגיעו אליכם אם לא תתנו להם את זה.


טכנולוגיה

אם אתם לא אוהבים אותה, אז אתם בבעיה אמיתית. ולא מדובר רק על מעבר לאון ליין, התקופה החדשה מציבה לחנויות ולקמעונאים אתגרים הדורשים ניהול ותזמון לקוחות, לכל זה ישנם פתרונות טכנולוגיים של אוטומציה אשר יעזרו לעסק שלכם להתייעל בזרימת הלקוחות. ניתן להשתמש באתר הוויקס שלכם לייצר פגישות ואפילו פגישות זום, ניתן לפנות לכלים פשוטים כמו ווטסאפ כדי לייצר קשר עם הלקוחות שלכם, בחיבור עם תוכנות CRM פשוטות לנהל פתרונות שיעזרו ללקוחות שלכם לקבל פתרונות שלא יצריכו אותם להגיע אליכם.

ישנם פתרונות טכנולוגיים ויגיעו עוד בשבועות הקרובים, ואם אתם לא תשכילו להשתמש בהם המתחרים שלכם יעקפו אתכם ויעלימו אתכם מהשוק, והמצב כיום רק יקל עליהם.


מסעדות בעידן הקורונה
מסעדות בעידן הקורונה

מסעדות

ענף המסעדנות הולך להשתנות. במקום לנסות להשיג הלוואות מהמדינה, בעלי המסעדות חייבים להתאגד ולהשיג רגולציה לתחום משאיות המזון, אחוז מהמסעדות ובתי הקפה השכונתיים שבנו לעצמם מותג, יכולים להתקיים במשלוחים לרדיוס הקרוב, אבל היום שינה הזדמנות אמיתית להוציא לפועל את הפתרון שהיה אמור להיות כבר לפני שנים פרוש בשטח. משאיות המזון, יאפשרו למותגי קולינריה להגיע למקומות חדשים בארץ, יאפשרו לערים ולמועצות לנצל שטחים ונופים לקבל ארנונה שעתית ע"י יצירת השכרה למשאיות מזון מתחלפות אשר יביאו את בשורת המטבח הישראלי המצוין למקומות בצפון ובדרום. רשתות כמו קפה קפה, יכולות לייצר משאיות אירועי יום הולדת או אפילו ערב רומנטי בשיתוף עיריות, ובעזרת טכנולוגיה המאפשרת לכל אחד להזמין כמו AIRBNB מקום מתחת לעץ או ליד נחל, שאליו יגיע רכב ממתוג ויפתח בית קפה פופ אפ עם מוזיקה ושולחן רומנטי בעלות סבירה, והכל מופעל ע"י עובד אחד.


המשבר הזה נותן לכם המסעדנים הזדמנות לפנות למדינה שלה אינטרס ברור להציל כמה שיותר עסקים, ולדחוף קדימה פתרונות שהיו לוקחים שנים בתוך מספר שבועות, להביא תעסוקה לעשרות ספקי פתרונות ולהציל את התעשייה ואף לעזור למסעדנים צעירים ללא תקציב להתנסות במסעדה הראשונה שלהם.


תיירות

אין ספק שהתיירות הולכת לקראת תקופה מאתגרת. תשכחו מטיסות ובתי מלון בחודשים הקרובים, אטרקציות שמורות טבע כולם יצטרכו לרתום כלים ושיטות שיעזרו להם לשרוד חלקית, להרוויח זאת פריבילגיה. מלונות בוטיק וצימרים יכולים לנצל את התקופה להציע חבילות משפחה, לשים דגש גדול על חיטוי וסרט "נבדק וחוטא" על האסלה, ולחשוב על שיתופי פעולה עם אטרקציות אזוריות. בתי מלון גדולים יהיו חייבים לחשוב טוב טוב על ניצול כל חלקה, על שיתוף פעולה עם מוסדות תרבות שיחשפו הצגות סרטים מחול בפלטפורמה של בתי מלון, שמארחים 30% תפוסה. כאן המדינה תהיה חייבת להנשים את התעשייה, לאפשר טיסות מחו"ל שיעברו ישירות במתחם בדיקת קורונה, אשר יצליח לפי דעתי, בתוך זמן קצר, לייצר טכנולוגיית בדיקה של שעות ספורות, ובדיוק רב. מי שיעבור את הבדיקה יגיע לבית המלון עליו שילם מראש למתחם מיוחד למספר ימים בתשלום מופחת, שם יקבלו התיירים תעסוקה וחוויה עד שיוכלו לעבור שוב בדיקה מהירה ורק אז יועברו לטיולים מבוקרים ומנוטרים, ע"י חברות ייעודיות, כשכל התיירים מתחייבים להוריד אפליקציה לתקופת השהייה אשר תדווח לכל מי שיהיה במצב המסכן אותו מפני הידבקות.

כן זה נשמע רע ומסורבל, ואנחנו יכולים לשכוח מ 5 מיליון תיירים ב 2020 או מ 90% תפוסה בבתי המלון, המטרה של המדינה היא להוריד את כמות הנתמכים למינימום ההכרחי עד שיימצא חיסון, ולתת לכמה שיותר תעשיות אורך נשימה ויכולת להכניס איזושהי הכנסה.



קניונים בתקופת הקורונה
קניונים בתקופת הקורונה

מרכזי קניות

עוד תעשייה שחייבת לשנות דיסקט הם רכזי הקניות הגדולים או הקניונים. כן, הקניונים יכולים לחשוב יצירתי וטכנולוגי, ניתן לווסת בעזרת אפליקציות את זרימת הקונים, לספק צמידים חכמים שיתריעו על קרבה בין בני אדם, מסכים גדולים אשר יימשכו את הקונים למקומות הריקים יותר ע"י מבצעים. ויש גם כיוונים אחרים, קניונים יכולים להפוך למרכזי שירות עבור החנויות, לבנות שירות משלוחים של הקניון אשר יאסוף מוצרים מהחניות ללקוחות ברדיוס של X ק"מ. במידה ורעיון משאיות המזון יצא לפועל, קניונים יכולים לתת שירותי מטבח חשמל מים ולוגיסטיקה ע"י חניונים שעכשיו יתרוקנו. קניונים יכולים להפוך ליצרני תוכן המשדרים בערוצי יוטיוב תוכניות אופנה מזון ותוכן לילדים מהקניון, ועל הדרך, לספק לחנויות תוכן שיווקי המאפשר הזמנה ישירות מהסרטון.


דבר נוסף זהו ניצול של קניונים ריקים ו... אולמות אירועים ריקים לטובת מערכת החינוך. מערכת החינוך זקוקה לחללים ומקומות בהם ניתן לחלק את התלמידים לקבוצות, ניתן להחכיר אולמות אירועים וקניונים ריקים לטובת שיעורי היסטוריה ותנ"ך. גם חוויה, גם ניצול חלל עומד גם יכולת לסגור את המקום כך שתיתכן שליטה על כל יציאה והגעה.


וכידוע, ללא פיתרון למערכת החינוך, אין פיתרון למשק!

אסטרטגיית יציאה מהמשבר
אסטרטגיית יציאה מהמשבר

אז כמו שאמרנו בפרק 74 של "המנגל", המדינה מתחילה לחשוב על אסטרטגיית היציאה, זה יהיה תהליך ארוך שתפקידו למשוך זמן עד למציאת פיתרון של קבע. המטרה של כולם זה לשמור על חיים, ועם זאת להחיות את המשק כדי להקטין את הפוטנציאל למיתון חריף, הדרך לעשות זאת היא קודם כל לשמור על "ריחוק חברתי" הגיינה ושכל ישר. אם 100% מהאנשים היו מסוגלים לשמור על ריחוק חברתי היינו מגיעים לכמה נדבקים בודדים ביום ומספר נפטרים מזערי, לצערנו בני אדם הם בני אדם עם כל הטוב והרע, והטבע האנושי לא מאפשר לנו מציאות כזאת. לכן אנו נצטרך להתרגל למציאות חדשה, מציאות בה אנו מחושבים לגבי הקניות שלנו, הפגישות שלנו, הדרך שבה אנו מבלים ועושים עסקים.


עם זאת אנו גם נפתחים להזדמנויות חדשות לעשות שינויים לטובה בדרך בה אנו מנהלים עסקים, מנהלים את חיינו, בדרך בה טכנולוגיה עוזרת לנו לפתח חדשנות שתשרת אותנו עשרות שנים קדימה, ותקפיץ אותנו 5-6 שנים לעתיד בתוף מספר חודשים.


חשבו מאוד לנצל את התקופה להסתכלות על חיינו האישיים, לנצל את פסק הזמן הנכפה עלינו כדי להבין מה באמת יביא אותנו לאושר שזה תכל'ס מה שיחזק את המערכת החיסונית יותר מכל.





184 צפיות0 תגובות

עודכן: 31 בינו׳ 2020

כשאני שואל ישראלים, מה המותגים המקומיים האהובים עליכם, עונים לי במבה, ביסלי, יס, הוט, בית"ר ירושלים, אוסם, תלמה, ערוץ 2.

אמממ... הבעיה שלי עם רוב השמות, שלטענתי, הם בכלל לא מותגים, הם חברות גדולות, עם כסף וכח שמסוגלות להפוך תחרות לבלתי משתלמת, אבל אם יגיע מתחרה עם סחורה מספיק איכותית ומחיר נמוך, כמעט כל אחד מאיתנו יחליף את ה "מותג" במותג החדש.

מותג זה לא מוצר או חברה שכככוללם מכירים, אלא זה מוצר או חברה שעצם הזכרת שמם מעורר אצלינו ריפלקס ריגשי, החל מתחושת ביטחון ועד רצון בלתי נשלט לרכישה. אם נביט במה שמתרחש מעבר לים, נראה שבכל תעשייה ישנן דוגמאות לחברות שנוכל לומר באופן כמעט ודאי, ע"י ניחוש, מי קהל היעד שלהם: נייקי כמובן, חובבי היפ הופ, צעירים מאגניבים. נטפליקס, כל מי שתופס עצמו כמעודכן מחבק טכנולוגיה וקידמה. ב מ וו, מעמד ביניים פלוס, סולידי שהולך על בטוח. פורד, מעמד ביניים מבוגר שמחפש רכב עם שרירים, אנשי אדמה. אנחנו מגלים שאותם מותגים מצליחים בונים עצמם על פי הנוסחה שעונה על שלושת שאלות היסוד: "למה החברה הזאת קיימת?", "עבור מי החברה הזאת קיימת?", "מה המוצרים שעונים על שתי השאלות הקודמות". וכך בעצם היא הופכת להיות מעוד לוגו וספק של מוצרים, למותג שהלקוחות שלו לא יוותרו עליו גם אם יציעו להם הנחה במקום אחר. ואני טוען שכמות החברות ואפילו המוצרים העונים על תאוריה זו הם מעטים, ובישראל על אחת כמה וכמה, ולכן כל מי שכן יפעל על פי מפת דרכים על פיה מנווטים מותגים מצליחים, הוא או היא יצליחו לבלוט מעל כולם. והשאלה הגדולה, איך בונים מותג, ועוד בישראל, ועוד ב 2020 עם כל הרעש רקע מסביב, אז אפשר בתנאי שאתם מוכנים להיצמד לרשימה של כללים ולא לפחד גם אם מדובר במסע, ובניית מותג זה מסע שנמשך שנים, אבל למסע הזה יש יתרון גדול, במקום להפוך לעסק או חברה שנאלצת להתמודד עם שינויים טכנולוגיים או מלחמת מחירים, הפריבילגיה שלכם תהיה השם שלכם אותו תוכלו להצמיד לכל מוצר והשם הזה הוא מה שיגרום ללקוח לקנות בסופו של דבר.

אז מה הכללים לבניית מותג שישרוד עשרות שנים בכל תחרות:

ערכים כן, נשמע מוזר, אבל דווקא הדבר הכי רוחני ולא קשור לעסקים הוא נקודת הפתיחה שלנו ומה שיבדיל אותנו מכל השאר, וכשאני מדבר על ערכים אני מתכוון על ה די אנ איי שילווה אתכם וממנו נגזרת כל החלטה שתעשו. אילו לקוחות אני מחפש ומה השירות שאני אתן להם? מה קורה כשלקוח לא מרוצה? למי אני לא רוצה למכור? מה אני מבטיח ומה אני לא מבטיח? מה הקווים האדומים שלי? על אילו מוצרים אני מוותר? אילו עובדים אני מוכן להעסיק? בניית הערכים של החברה דומה מאוד לתיאור של אדם שאתם מכירים, כשתתארו את חבר שלכם לאנשים שלא מכירים אותו, הם מייד יוכלו לומר לכם עם איזה סוג של חבר'ה אותו חבר מסתובב, כך "האישיות" של העסק או החברה תמשוך אליה קהל לקוחות מסוים וספציפי. שם ולוגו לצערי יזמים ובעלי עסקים לוקחים את העניין המאוד מעשי הזה בתור תהליך "המיתוג", אז אכן לשם וללוגו יש תפקיד אבל הוא מכריע כמו שאתם חושבים. תזכרו שבסופו של דבר הלוגו של נייקי היה פחות מרשים אם לחברה היו הכנסות של מיליונים ולא של ביליונים, השם והלוגו מקבלים אופי בעקבות ההצלחה של החברה. מה כן חשוב, חשוב שהם יסביר מהר באיזה תחום אתם נמצאים: "א. יצחק ובניו" זה שם טוב לחנות חומרי בניין ופחות טוב למסעדה. "פיתפותים" יכול להיות שם של מסעדה וגם של חנות ספרים, "קקטוס" יכול להיות שם של סטארטאפ וגם של עסק למכירת צרכי גננות, לכן כדאי להשקיע זמן מוגבל רק כדי למצוא את השם שיחבר את הלקוח עם מה שאתם עושים. אותו כנ"ל הלוגו, לוגו שעשה הבן של החבר כי הוא מאוד "מוכשר" אבל הלוגו נראה כמו משהו שלקוח מ 1985, יכול לתת רושם שהעסק או החברה שלכם אינן מקצוענים מספיק, לכן כדאי להשתמש בכלים כמו פייבר בכדי למצוא גרפיקאים מוכשרים שייבנו לוגו ב 200-300 ש"ח אבל הוא ייראה עדיין מספיק מכובד כדי לייצר תפיסה טובה לגביכם. עטיפה גרפית לנראות שלכם יש משקל מכריע בתפיסה שתייצרו בתת המודע של מי שמסתכל על כל גרפיקה, תמונה, וידאו או סאונד שתייצרו. לא תמיד כדאי להיות פרפקציוניסט ולרדוף אחרי השלמות, זה כנראה רק יגרום לכך שלא תעשו כלום בסופו של דבר, אבל כדאי לפתח סטנדרט שממנו לא זזים. לצערי, רוב החברות הבינוניות והקטנות מזלזלות ב "קריאטיב" שהם מייצרות, תמונות חטופות שצילמו בטלפון, או שימוש במאגרים חינמיים באותם תמונות מוכרות של בני אדם מחייכים במשרד.כדאי להסתובב קצת בנכסים הדיגיטליים של חברות בינוניות או חברות בוטיק מחו"ל כדי להתרשם מקריאטיב ייחודי למותג, ההקפדה על יצירת תחושת ה "לייף סטייל" שמייצרת תפיסה ייחודית שמפרידה בין המותג משאר המותגים על ידי יצירת תמונות פוסטים וידאו תחושתיים שפונים לבלוטות הרוק, ולא לארנק. תוכן מי שעדיין לא שמע, תקציבי הפרסום ברשתות החברתיות ובאינטרנט עולים, והסיבה העיקרית היא שהכסף שלכם מתבזבז מהר יותר, לידים וקליקים שעלו שקלים בודדים רק לפני שנתיים עולים היום עשרות שקלים. הגולשים למדו להתעלם מפרסומות, לחסום אותם או לא להתייחס, גוגל למדה כבר את רוב הטריקים של מומחי ה SEO ויודעת איך לחפש את האתרים שבאמת נותנים ערך.זאת הסיבה שיותר ויותר חברות ועסקים, פינים ליצירת תכנים: וידאו סאונד, פוסטים, בלוגים. אבל, הרוב עושים טעויות קריטיות שגורמות לתוכן להיות לא אפקטיבי, קודם כל רובם מנסים לחשוב מה התוצאה שהעסק מחפש ואז מייצר תוכן סביב זה. או, איך מייצרים בלוג פוסט שבו מילים מופיעות, כי גוגל צריכה למצוא שם את מילות החיפוש הללו ולכן קיים הבלוג, כדי לספק את אלוקי הגוגל. והגרוע מכל, תוכן שמספק 20% ערך כדי להוביל ל funnel שדרכו נפציץ את הגולש במוצרים ומכירות.

אז בואו ונעשה לכם את החיים קלים...

הדבר היחיד שמעניין אתכם כשאתם מייצרים תוכן הוא מה מעניין את האדם אליו אתם פונים, אל תחשבו מה גוגל רוצים, אל תחשבו מה פייסבוק אוהבים, אל תחשבו איך אתם מוכרים, רק דבר אחד, איך צרכן התוכן לא ירגיש שבזבז כרגע שעה מחייו על משהו שלא עזר לו כלל. כל דבר שאתם באמת מבינים בו, ואוהבים לדבר עליו הוא רלוונטי, כדורגל, סרטים, אוכל, עשה זאת בעצמך, כל תוכן כזה הוא רלוונטי. כמובן שבמידה שהדבר שאתם עוסקים בו הוא גם הדבר שאתם הכי אוהבים לדבר עליו הרווחתם, אבל בזמן שכל העולם ואשתו נלחמים על רגע של תשומת לב, וכל גופי המדיה בישראל מתלוננים שהרייטינג יורד, אתם חייבים להבין שכדי שמישהו יחליט לבזבז עליכם זמן, חייב להיות משהו שאתם נותנים שלא קיים במקום אחר. והפלוס ברשתות החברתיות, שהגולשים לא מצפים להפקות ענק, הם מצפים לאותנטיות, הם מצפים לריאליטי, ברגע שהגולש מזה שמישהו ברשת חברתית מזייף, הסיפור נגמר. לכן, מצד אחד חשוב שתדאגו למצלמה סבירה (סביב ה 1500 ש"ח), תנאי סאונד סבירים (בלי הד ורעשי רקע), תאורה שתגרום לצופים לראות מה קורה, אבל מה שיעלה או יוריד את ההצלחה של התוכן שלכם, זה מידת האותנטיות שלכם והאם נתתם ערך אמיתי בלי לנסות למכור משהו. סבלנות המצרך היקר ביותר בעולם כרגע, כולם רוצים קיצורי דרך ולא מבינים למה אחרי שבוע הם לא מצליחים, ללא סבלנות אין משמעות לכל דבר שתעשו. לוקח חודשים ואף שנים עד שתבינו במה אתם טובים ותתמקצעו בו, עשרות קטעי תוכן, עשרות ניסיונות, מאות שינויים, עד שתבינו שאתם חזקים באינטראקציה אנושית, ביצירתיות, בפודקאסט, בוידאו. יכול להיות שהדבר שחלמתם עליו הוא לא הדבר שהשוק זקוק לו אלא דווקא משהו שלא חשבתם עליו, לא כולם יכולים להיות מייקל ג'ורדן, מה לעשות, אבל יש דברים אחרים פחות סקסיים שאתם יכולים להתחבר אליהם והקהל יאהב. סבלנות סבלנות סבלנות, ניהלתי ובניתי עסקים שהצליחו, ויזמתי פרויקטים שלא הצליחו, חטפתי כאפות ולמדתי על בשרי, השלמתי עם המציאות ומצאתי דרך לעשות משהו שאני אוהב וגם השוק מסמן לי שזה הדבר לו אנשים זקוקים, בלי סבלנות הייתי מתייאש מזמן. ביקורת אנשים לא נרתעים מהאמת, אחד מהלקוחות שנעזר בי בתחילת דרכו בהצלחה, שמע ממני מניפסט שלם וכואב על מה החוזקות שלו, ומה החולשות שלו, זה היה כואב מאוד, מי שמכיר אותי יודע שאני לא מחרטט ואני תמיד אומר את מה שאני חושב לטוב ולרע. ותמיד אני אומר, תקשיב לי אבל תדע שאני מכיר אותך עד גבול מסוים, בדרך כלל אני קולע וזאת המתנה והכישרון שלי, אבל לפעמים אין לי את התמונה כולה. במקרה הנ"ל צדקתי, הלקוח לא הקשיב והגיע לפשיטת רגל, במקרים אחרים אנשים הפתיעו אותי, ביקורת היא דבר חמקמק. הרבה פעמים תשמעו דעות של אנשים שלא היו בנעליים שלכם, שלא מכירים אתכם בכל המצבים ולא יודעים למה אתם מסוגלים. הדבר הגרוע מכל, וזה קורה יותר ויותר לצערי, זאת הפריחה של יועצים "תיאורטיים" שסיימו קורס או לימודים באוניברסיטה והחליטו להפוך ליועצים, יועצים עסקיים יועצי שיווק, מומחי מיתוג, אבל לא ניהלו עסק, לא הקימו עסק ולא יודעים מה עובר עליכם. ואתם מתרגשים ולוקחים ללב כי מסתכלים עליכם ובוחנים אתכם, וכולם אמרו לכם שהוא או היא "נחשבים" ויש להם אלפים או עשרות אלפים שעוקבים אחריהם. כמות הבולשיט שאני שומע מ סטארים למינם היא לא תאומן, הדרך הנכונה היא להקשיב, בעיקר למי שעבר מסלול דומה לשלכם ויודע מה עובר עליכם ממקור ראשון.

אבל

אתם חייבים לפתח יכולת של "אינטליגנציה רגשית", הכלי החשוב ביותר לכל יזם, לנסות בלי לקחת סיכונים שיהרסו אתכם, אבל לנסות ולהבין לבד מתי זה לא הולך, וכשתבינו תייצרו את הכח לעשות את הדבר הנכון גם אם זה הדבר הכואב. עסק זה לא תחביב, תחביב אתם יכולים לעשות ולהמשיך גם אם זה לא מצליח כמו שחשבתם, עסק זה משהו מאוד מציאותי שאינו מתחשב ברגשות שלכם, אם השוק אומר לכם לא, גם אם אמרו לכם שאתם מסוגלים לעשות כל מה שתחלמו עליו, זה לא! בעסק עושים את הדבר הנכון לעסק, גם אם זה לא מה שהאגו שלכם רוצה, גם אם לכולם יש דיעה אחרת ואתם מושפעים ממנה, ברגע שהשוק אמר את דברו תגידו FU ותעשו את הדבר הנכון. פרסום ושיווק כולם מסונוורים מה KPI, למי שלא יודע, KPI הוא המושג שמדבר על הדאטה המספרים שמתארים את המסלול שמוביל למטרות שאסטרטגיית השיווק של העסק מכוונת אליהם. למשל: תוצאות של מכירות מקמפיין, לידים, מחיר לליד, כמה פעמים הלקוח חוזר אליכם וכו'. מותג לא חושב ככה, ולא משנה כמה משרדי הפרסום מנהלי השיווק והמנכ"לים יגידו לי אחרת, מותג עושה מהלכים כי זה מה שנכון למותג. "נייקי" החליטו לצאת במסע פרסום כשהפרזנטור שלהם הוא קולין קפרניק. קפרניק שהיה שחקן פוטבול זניח בליגת ה NFL, התפרסם כשסירב לעמוד בזמן ההמנון האמריקאי, קפרניק הינו שחקן אפרו אמריקאי שטען שהוא נוהג כך בגלל ההיסטוריה של השחורים בארה"ב. הדבר יצר מחלוקת גדולה בציבור האמריקאי, ונייקי הכניסו עצמם למרכז המחלוקת עם קמפיין שעורר סערה. מומחי פרסום ויועצים אמרו להם שהם עושים טעות, אבל הם החליטו ללכת על זה, והמכירות התפוצצו. ג'ילט ראו כי טוב, ויצאו במסע פרסום שיוצא נגד גבריות ולוקח את עמדת תנועת ה metoo# וג'ילט התרסקו והחברה חתכה 8 ביליון מהערך שלה. מה ההבדל, נייקי התעלמו מה KPI והלכו עם תחושת הבטן לגבי מי הלקוחות שלהם, מה הערכים שלהם, ולקחו סיכון (מחושב, לא שליפה) המבוסס על ערכי המותג. ג'ילט ראו מול עינם את ה KPI ראו מה נייקי עשו, וחיברו בין השתיים, "בוא נלך גם אנחנו על הטרנד ונקבל חשיפה חינם" אבל טעו, כי הלקוחות שלהם לא מסכימים עם הערכים אותם הם מפרסמים, והלקוחות שלהם הרגישו נבגדים ופנו לאופציות זולות יותר שנמנעות מפוליטיקה.

נייקי התגלו כ "ברנד" וג'ילט התגלתה כיצרן.

כשאתם מפרסמים ומשווקים, תלכו בשתי דרכים: דרך אחת היא לפתח את המותג, לייצר תחושות, לייצר VIBE לתת ערך. דרך שנייה היא למכור, אל תערבבו בין השתיים. יותר מדי חברות גדולות בישראל מוציאות סכומים הזויים במקומות בהם היו יכולים לפתור את העניין בעשר אחוז מהתקציב, כשאתם מוכרים לא צריך פרזנטורים ולא צריך נופים ולא צריך חברת פרסום עם צוות שינסה לפרוץ לתודעה של הלקוח, צריך לתת הצעה שהלקוח לא יסרב לה. כשאתם בונים מותג, שם אתם צריכים לבנות קמפיין שמי שמנצח עליו אלו אנשים עם מודעות עצמית גבוהה, אנשים שקודם כל מסוגלים להכיר את עצמם לעומק ואחר כך להבין איך בני אדם פועלים. הקמפיין צריך להבין את הפחדים והרצונות ומה מפעיל את הלקוח שלכם, ואיך להעביר את כל זה באופן בו הלקוח יחזק את הרצון שלו לרכישה בלי שהוא יחשוב שמוכרים לו. הפרסומות של מותגי הפרימיום הגדולים ביותר, לא נשענים על פרזנטורים ולפעמים כן אבל הם תמיד חושבים מאחורי כל דבר שהם שהם עושים, מה זה אומר על המוניטין שלי ואיך זה מפריד אותנו מהמתחרים.

168 צפיות0 תגובות

במאמר הקצר שלפנינו אנסה לתמצת שינויים חשובים לכל מי שמנהל את האתר שלו, ורוצה לדעת אילו שינויים גוגל הכניסה החודש באלגוריתם שלה ויכול להשפיע על חשיפת האתר שלכם. וכמו כן פייסבוק נפטרת מה reliance score המעורפל לטובת שלוש צורות מדידה חדשות שישפרו את ההבנה שלכם לגבי איכות המודעה שפרסמתם בפייסבוק.


אז גוגל שחררה החודש את עדכון "פלורידה" השני שלה והרשת גועשת מספקולציות, ננסה לתת לכם מידע מעודכן ככל הניתן, בגדול לא מדובר על שינוי משמעותי ובכל זאת ישנן מספר נקודות אליהן כדאי לשים לב:

אתרי פארמה ותרופות שימו לב, האלגוריתם מתביית עליכם ובודק באופן נוקשה יותר את האמינות שלכם.

גוגל מקפידה יותר על בדיקת איכות הצוות מאחורי אתרים באופן כללי, האם יש אודות לאתר, האם הצוות הוא איכותי, האם יש מידע על האדם מאחורי האתר מעבר למה שכתוב באודות. זאת אומרת שגוגל בודקת אזכורים לגבי האנשים מאחורי האתר באתרים אחרים שלהם חשיבות גבוהה, למשל וויי נט וואלה, סלונה וכו'. האם התוכן שמופיע באתר הוא תוכן מקצועי כגון ספרים דיגיטליים או בלוגים. אם מאחורי האתר עומד איש מקצוע כגון עורך דין, רופא וכו', והאם ישנן חוות דעת מחוץ לאתר, האם הדף העסקי מציג נתונים כגון קליניקה שעות פתיחה וכדומה.

הקפדה גדולה על מובייל, הצגת תוצאות ויזואליות לגובה ולא רק לרוחב.

בגדול גוגל הנחיתה בחודש מרץ 2019 את האורגניות של אתרים רבים, הדברים אמורים להשתנות לטובה או לרעה עד סוף מרץ, חשוב להבין שגוגל מסמנת בדגל אדום כל אתר שמנסה לשחק עם האלגוריתם ע"י מילות חיפוש, תוכן מועתק או לינקים לאתר שמגיעים מאתרים לא איכותיים.

אחרי שנים בהם התייחסנו ל relevance שמופיע במנהל המודעות בפייסבוק, ככלי המוביל שעוזר לנו לנסות להבין למה שהמודעה שלנו עולה לנו כל כך הרבה כסף, והאם היא טובה או לא. פייסבוק הבינו שהכלי המעורפל הזה צריך לעבור שיפור, ואכן בשבועות הקרובים היא תחליף את עמודת ה relevance בשלוש עמודות חדשות:

quality score

Engagement rank

Conversion rate rank

46 צפיות0 תגובות
bottom of page